Thursday, July 22, 2010

AKU & KAMU...

sahabat
aku.................
maafkan lah aku duhai sahabat
saat ini
dikala aku menulis untukmu
aku sempat merenung kembali
apa yang telah terjadi bersama kamu
ku coretkan sebuah tatapan
untukmu...

apa khabar mu di kala ini?
apa laku mu?
apakah kau masih lagi sibuk dengan urusanmu?
jika saja kau membaca warkah ini seusai kerja
jadikan lah ia pengubat lelah tugasmu itu

lalu
apakah yang bisa aku sampaikan?
tiada lain
memohon kemaafan
andai ada khilafku yang aku sendiri tidak sedari
aku sedar
aku akan selalu salah
dan aku juga harus siap untuk memohon maaf dan menginsafi diri

perkenalan yang masih bertunas
tidak begitu lama
bahkan teramat segar, aku tahu itu...dan aku tahu kamu juga mengerti
tercambahnya nilai persahabatan...setelah sedikit mengenalmu...
ya, aku sedari...memang terlalu kecil erti yang baru aku pelajari
namun, ku harap berikanlah aku kesempatan waktu
menyingkap sedikit masa lalu mu...
merungkai seberapa kisah hidupmu...

ada detik yang membuatkan aku berfikir
begitu banyak kebetulan yang mengiringi kita
persamaan yang persis
walaupun telah menjadi masa lalu
tapi itulah jiwaku
sehinggakan jika berkali-kali aku diizinkan pulang kembali...kembali
saat aku mengenalmu
akan lengkaplah rangkaian kebetulan itu

sahabat
pada akhirnya
aku harus menulis
aku berterima kasih pada waktu
kerna memberi peluang untuk mengenalimu
ada tempat untukku sebagai sahabat padamu
aku perlu menguntai waktu
agar dapat dilihat insan yang baru ku kenal namanya
insan yang baru ku ketahui jiwanya...
semoga ada ruang dalam persahabatan untuk ku penuhi
sejak hari lalu hendakknya.

0 comments:

Post a Comment